Loading Events

Konsert och dans med Kakalorium på Agora

26 mars, 2022,19:00 - 22:00

90kr – 150kr

Det skulle varit Floating Sofa Quartet, men p g a sjukdom blir det i stället konsert och dans med Kakalorium, bestående av FSQs Malte Zeberg på kontrabas och Alva Bosdottir på fiol

Inträde: 150 kr ordinarie, 120 kr för medlemmar, studerande och pensionärer, 90 kr för medlem som är studerande eller pensionär. Enklare fika serveras.

Kakaloriums musik leker med instrumentens roller och register; luftiga slängpolskor blandas med råa valser där melodier och riff går om vartannat i dansant frenesi.Alva och Malte har båda starka rötter i den skånska folkmusiken, och i denna nya duo utforskar de tillsammans repertoaren med sin lite unika, men ändå självklara sättning kontrabas och fiol.

Alva har fått grunden i sitt fiolspel från äldre spelmän, och är idag en av de främsta yngre traditionsmusikerna i Skåne. Alvas spel kännetecknas av ett starkt driv och finurliga stråk, med fokus på ett dansant och jordat sväng. Genom åren har Alva hörts i grupper som Chokladfabriken, Hemliga Gästen och ofta spelandes med Sven Midgren och Åke Persson.

Malte har sedan tonåren spelat folk och världsmusik och turnerar idag flitigt med etablerade band som Floating Sofa Quartet och Trolska Polska. Malte har skapat sig en unik spelstil i sitt kontrabasspel med inspiration hämtat både från sin bakgrund som hårdrockare samt studier i världsmusik och klassisk kontrabas.

Date:
26 mars, 2022