Föreningen bildades 1985 i Linköping. Den huvudsakliga verksamheten var från början att arrangera folkmusikcaféer där dansare och spelmän kunde träffas. Föreningen bytte senare namn till Folkmusikföreningen i Linköping och därefter till Folkmusik i Linköping. 2022 ändrades namnet till Östgötafolk och verksamhetsområdet vidgades till hela Östergötland.

Föreningen har fortsatt att arrangera folkmusikcaféer men arrangerar nu också konserter, danskvällar och spel-, vis- och danskurser.

För tillfället har föreningen över 150 medlemmar, varav de flesta är bosatta i och omkring Linköping, men vi har även medlemmar från andra delar av Sverige.

För allmänna frågor skicka mail till info@folkmusik.nu, för specifika frågor kontakta respektive styrelsemedlem nedan.

Tomas Håkanson

Anna Thorslund