Östgötastämman i Söderköping

27 april,14:00 - 23:00

Gästande musiker: Magnus Larsson, Locktoner, Folkmusiktrion RÅ

För andra året i rad arrangerar Östgötafolk en vandrande spelmansstämma.

Förra året i Motala, detta år i Drothems församlingshem i Söderköping.

TIDSSCHEMA

14.00 Danskurs i schottis och vals med Ramunder spel- och dansgille från Söderköping. Låtkurs med riksspelmannen Magnus Larsson, Valdemarsvik

15.45 Dansuppvisning med Ramunder spel- och dansgille

16.15 Allspel (för allspelslåtar se längre ner på sidan)

Därefter tid för buskspel, fika, mat och extra årsmöte

16.45 Extra årsmöte med Östgötafolk

18.30 Konsert & dans med Locktoner, folkmusikgrupp från Söderköping

20.00 Konsert med folkmusiktrion Rå

Inträde: ordinarie 100 kr, medlemmar, studenter och pensionärer 80 kr, medlem + student eller pensionär 60 kr.

Enklare fika kommer att finnas att köpa från kl 16.30. Några minuters promenad från församlingshemmet ligger Söderköpings centrum med flera restauranger och matbutik.

Om Ramunder spel- och dansgille:

Ramunder Spel & Dansgille verkar för att lära ut och visa upp gammaldans, folkdans och gillesdans. Dansarna och spelmännen tränar en gång i veckan. Då tränar vi in nya danser, både gammeldanser, gillesdanser och folkdanser. Det största arrangemanget under året är midsommarfirandet på Söderköpings Brunn där föreningen ansvarar för stångklädning, dansuppvisning och lekar kring stången.

Om Magnus Larsson:

I Vångsten, i gränstrakterna mellan Östergötland och Småland, hittar vi Magnus Larsson, riksspelman på fiol. Det är i synnerhet traditionen av låtar som spelats i Östergötland och Småland och angränsande landskap som gäller, och i spelet är dansen i fokus med ett varierat och klangfullt spelsätt.

Om Locktoner:

Locktoner är en folkmusikgrupp från Söderköping som spelar låtar från hela landet och med en viss förkärlek för låtar från närområdet. Grunden för gruppens tillkomst började i slutet på 70-talet när Inga-Lill Hedenström och Elisabeth Hagander Marecek började spela tillsammans. Idag utgörs gruppen i huvudsak av Elisabeth Hagander Marecek (fiol), Mats Håkansson (cello och fiol), Evalill Grönberg (fiol), Magnus Larsson (fiol och oktavmandolin) och Birgitta Lundin (fiol och cittra).

Om RÅ:

Med en ovanlig sättning, oförutsägbara arrangemang och en stor dos spelglädje skapas ett tight samspel som känns befriande fritt från klyschor och samtidigt genuint och genomtänkt. Den i huvudsak traditionella repertoaren kläs i allt från nutida konstmusik till EDM-inspirerade riff, och resultatet är ett helt eget sound som känns både modigt och befriande.

Musikerna i RÅ har tagit med sig polskornas vemodiga allvar, valsernas suggestiva rytmik och polketternas lekfulla sväng och byggt en helhet som utmanar lyssnaren, men med stor kärlek och respekt för det musikaliska arvet de förvaltar. Med sin ovanliga sättning med fiol, klarinett och saxofon blir ljudbilden ett spännande och fräscht inslag på den svenska musikscenen.

Anna Frykstam (SE) – klarinett & basklarinett, Cecilia Moore (SE) – sopran- & barytonsaxofon, Christine Tilby (DK) – fiol & oktavfiol

I samarbete med

Allspelslåtar

Här dansar vi på bredaste golv å här har vi dansat länge