Östgötastämman på Kulturakademin i Motala

29 april, 2023,16:00 - 22:00

En ny spelmansstämma som ska äga rum varje år på olika platser i Östergötland. Premiären blir i Motala.

Här är programmet:

Kl 16-23: buskspel

Kurser från kl 16: Danskurs med Ebba Hellsten och Oscar Hörberg, balladstuga med Marie Länne Persson.

Konserter från kl 18: Allspel, Motala världsmusikorkester, STÅL, Kalejdoskop trio

Dans från kl 20: kören Tradidá, STÅL, Kalejdoskop trio, dans till spellista

STÅL är en folkmusikgrupp bestående av ungdomar från Kulturskolan i Motala. De förkovrar sig främst i svensk folkmusik, men även en och annan utrikisk låt kan leta sig in på repertoaren.
Sväng utlovas!

Motala Världsorkester är Motalas nyaste och förmodligen också roligaste orkester. Här välkomnas alla över 18 år oavsett förkunskaper och instrument. Med fokus på glädje och samspel träffas ett 30-tal medlemmar varje måndag för att tillsammans skapa musik från världens alla hörn. Just nu under ledning av Per Eckerbom, Tobias Hedlund och John Börén.

Folkmusikkören Tradida finns i både Kisa/Svalsjö och Linköping. Repertoaren består av folkliga visor, urgamla och nygjorda. I Tradidá leker sångarnas olika röster med rytmer, klanger och ett sväng som passar finfint till dans.Tradidá leds av Marie Länne Persson.

Kalejdoskop trio utforskar den norska och svenska folkmusiktraditionen i en ovanlig sättning. Sång, shrutibox, klarinett och hardingfela skapar tillsammans ett sound med både tät kärna och stor rymlighet – kropp och själ. Musiken bjuder på öppna klanger och tajt sväng, slåttar, stev, koraler och lokk. Kalejdoskop har spelat flera konserter, bland annat på Vasamuseet och Kungliga Musikhögskolans traditionsrika festival LÅT! och planerar att spela in sin debutskiva under våren 2023.
Sofia Hultqvist Kott – sång, shrutibox
Gard Nergaard – hardingfela, altfiol, sång (kör)
Albin Myrin – klarinett, sång (kör)

Inträde: 80 kr ordinarie, 60 kr för medlemmar, studenter och pensionärer, 40 kr för medlem som är student eller pensionär.

I samarbete med Bilda och Motala kommun

Allspelslåtar

Här dansar vi på bredaste golv å här har vi dansat länge
Här dansar vi till klockan slår tolv å sen dansar vi åt sängen